Δευτέρα, 19 Μαΐου 2008

Δύναμη και μεταβολή της ορμής.

Σε ένα τζάμι ρίχνουμε μια ξεφούσκωτη μπάλα Α με ταχύτητα υ0. Μετά την κρούση η μπάλα πέφτει κατακόρυφα, χωρίς αρχική ταχύτητα.
Στο ίδιο τζάμι ρίχνουμε μια δεύτερη όμοια μπάλα Β, η οποία είναι όμως φουσκωμένη. Μετά την κρούση η μπάλα επιστρέφει με ταχύτητα υ1, όπως στο σχήμα.
Αν το χρονικό διάστημα που οι μπάλες είναι σε επαφή με το τζάμι είναι το ίδιο, σε ποια περίπτωση κινδυνεύει να σπάσει το τζάμι;
.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τελικά κινειται ο τοίχος?

Σώμα μάζας m συγκρούεται με κατακόρυφο τοίχο μάζας M.Η ταχύτητα του σώματος λίγο πριν συγκρουστεί ήταν υ1, ενώ ανακλάται με ταχύτητα υ2, υ1>υ2.Το ερώτημά μου είναι το εξής:
Το φαινόμενο είναι κρούση?Παίρνω περιπτώσεις:
1. Στα σχολικά βιβλία ή στα βοηθήματα δεν αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια του φαινομένου ο τοίχος κινείται.
Επομένως, θεωρώντας θετική φορά προς τα δεξιά,τοίχος ακίνητος, από ΑΔΟ τελικά παίρνουμε:
mu1 = -mu2 <=> u1 = -u2 (αλγεβρικά):αδύνατο
Επομένως δεν ισχύει η ΑΔΟ άρα ΣFεξωτ δεν είναι αμεληέα άρα δεν έχουμε κρούση,απλά έχουμε μία αλληλεπίδραση μέσω επαφής.
2.Αν ο τοίχος κινείται, από ΑΔΟ, με θετική φορά προς τα δεξιά τελικά θα παίρναμε:
mu1 = -mu2 + Mu_τοίχου (αλγεβρικά), που θα μπορούσε να
ισχύει.
Άρα τελικά ο τοίχος κινείται?
κ Μάργαρη θα ήθελα τη γνώμη σας.

*Σε τέτοιου τύπου ασκήσειες συνήθως ζητείται η δύναμη επαφής από τον τοίχο στο σώμα, ίσως για αυτό να μην αναφέρεται η κινητ. κατάσταση του τοίχου, αλλά θα ήθελα να δω αν έχουμε κρούση ή μια απλή αλληλεπίδραση.

Λ.Μ.

Διονύσης Μάργαρης είπε...

ΕΙΤΕ ΚΡΟΥΣΗ ΤΟ ΠΕΙΣ ΕΙΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΑΓΜΑ.ΞΕΚΙΝΑΣ ΑΠΌ ΛΑΘΟς ΥΠΟΘΕΣΗw
ΨΑΧΝΕΙΣ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΟΙΧΟΥ. ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ (ΣΧΕΔΟΝ) ΜΗΔΕΝΙΚΉ. ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ, ΛΕΜΕ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΟΡΙΟ ΤΟ ΜΗΔΕΝ.
ΟΤΑΝ ΛΕΜΕ ΟΤΙ Ο ΤΟΙΧΟΑ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΚΑΙ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΙΣΧΥΕΙ Η ΑΔΟ, ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΌΤΙ ΘΑ ΑΠΟΚΤΉΣΕΙ (ΜΙΑ ΠΕΡΙΟΧΉ ΤΟΥ) ΜΙΑ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ, ΠΟΥ ΟΜΩς ΤΟ ΓΙΝΟΜΕΝΟ mυ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΛΗΤΕΟ.

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστω
Λ.Μ.

Ανώνυμος είπε...

Με αφορμή την απορία στις 2 Ιουνίου 2009 12:27 μμ:

Πριν 5 μέρες βρήκα τον φυσικό μου στο σχολείο και του έκανα ακριβώς την ίδια ερώτηση που σας ρώτησα την παραπάνω ημερομηνία.Έκανα το ίδιο και στο φροντιστήριο(15 ιουν γράφαμε φυσική οπότε κάναμε το πλέον καθιερωμένο μάθημα πριν τις εξετάσεις).Οι ερωτήσεις έγιναν μόνο από περιέργεια για να δώ αν θα πάρω απάντηση.Και στις 2 περιπτώσεις η απάντηση ήταν η εξής:
'Αυτά μην τα κοιτάς, ξέχνα τα και μην ασχολείσαι με αυτά γιατί δε σε ενδιαφέρουν'(στο σχολείο εντάξει,αλλά και στο φροντιστήριο...).Όταν στο σχολείο πρωτομπήκαμε στο κεφάλαιο της δυναμικής έκανα την ερώτηση 'τι συμβαίνει με το 2ο νόμο του Νεύτωνα όταν η ταχύτητα του σώματος που μελετάμε τείνει στην ταχύτητα του φωτός,και έτσι η μάζα του μεταβάλλεται'.Ίδια απάντηση.
Aν δε μου δημιουργούνται απορίες σχετικά με περαιτέρω σημεία του μαθήματος θα μειωθεί το εδιαφέρον για το μάθημα.Επίσης (προφανώς) δεν μπορώ ελέγχω τον εαυτό μου στο αν θα μου δημιουργηθούν απορίες και στο θα με ενδιαφέρουν μόνο τα σχετικά με το μάθημα που παραδίδεται.Τέτοιες απορίες κάνουν τη φυσική πιο ενδιαφέρουσα για μένα και μου αρέσει να εμβαθύνω στο μάθημα.Έχω παρατηρήσει ότι οι ίδιοι οι καθηγητές (όχι όλοι) κάνουν τη φυσική μάθημα παπαγαλίας.
Θέλουν οι μαθητές να διαβάζουν μόνο ό,τι αφορά το μάθημα και να λύνουν πολύ δύσκολες ασκήσεις χωρίς να τους ενδιαφέρει αν οι μαθητές καταλαβαίνουν αυτό που γράφουν.Έτσι πολλοί λύνουν ένα συγκεκριμένο αριθμό ασκήσεων μέχρι μιας ορισμένης δυσκολίας χωρίς να καταλαβαίνουν τι γράφουν.Δλδ αποστηθίζουν 'κονσέρβες'.Εγώ κάνω ακριβώς το αντίθετο και δε ενδιαφέρει στο ελάχιστο τι λένε οι καθηγητές για τις απορίες, γιατί τέτοιες απορίες κάνουν τη φυσική πιο ενδιαφέρουσα και το ενδιαφέρον μου για τη φυσική με έκανε να πάρω μέρος στο διαγωνισμό Ε.Ε.Φ. και να έχω μια από τις καρυφαίες διακρίσεις και τη φυσική να έχει γίνει το αγαπημένο μου μάθημα.Εξάλλου υπάρχουν και άλλοι τρόποι να λύσω τις απορίες μου.Γενικά, μήπως(μήπως λέω) στα σχολεία/φροντ δεν κάνουμε ουσιαστική φυσική?

*Ευχαριστώ για τις ασκήσεις στο blog και για τη συλλογή ασκήσεων.Μου φάνηκαν πολύ χρήσιμες και ήταν καλό που το στυλ τους τους ήταν λίγο διαφορετικό από του σχολείου/φροντιστηρίου.Τα άρθρα του κ Πρωτογεράκη για την ενέργεια ήταν καταπληκτικά-πολύ εύστοχες παρατηρήσεις.

Λ.Μ. Μαθητης Α'

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Αγαπητέ Λ.Μ. να είσαι καλά και πάντα περίεργος. Η περιέργεια, οι σκέψεις και οι απορίες που σου δημιουργούνται όταν μελετάς ένα φαινόμενο, είναι ο δρόμος που οδηγεί στην ΟΡΘΗ μάθηση και γνώση.
Μην σταματάς και άσε τους γύρω σου να ανησυχούν (για τις .. αδυναμίες τους).